آموزش ویرایش تصاویر در فتوشاپ

امتیاز 4.83 ( 6 رای )
احتمالا شما عکس هایی را در اختیار داشته اید که یا به شدت تیره و یا روشن بوده اند. پی دی فو در مقاله زیر تصمیم دارد نحوه ادیت کردن تصاویر در فتوشاپ را آموزش دهد. خوشبختانه امروزه با گسترش عکاسی ،ویرایش عکس های تاریک و روشن کردن آنها با نرم افزارهای ویرایش عکس همچون فتوشاپ بسیار ساده شده است.ما در اینجا گوشه ای از روشهای رفع این مشکل را به کمک آخرین نسخه از برنامه فتوشاپ CS به شما آموزش می دهیم.
برای شروع،عکس مورد نظر را که مایل به ویرایش آن هستید استفاده کنید.
ویرایش عکس تاریک در فتوشاپ
در تمامی این روشها نیاز است که شما لایه پس زمینه عکستان را تکثیر کنید.برای این منظور در پالت لایه،بر روی مثلث بالایی سمت راست کلیک کرده و گزینه تکثیر لایه(Duplicate Layer) را انتخاب کنید:
ویرایش تصویر

 روش ترکیب زمینه (Screen Blend Method)

یکی از سریع ترین روشها برای تنظیم نور در فتوشاپ استفاده از مود Screen Blend است.عکس را در فتوشاپ باز کرده و لایه بک گراند را تکثیر کنید سپس در پالت لایه روی دکمه Normal blend mode کلیک کنید و آن را به حالت Screen تغییر دهید.
فتوشاپ آموزش ویرایش
روش ترکیب نور زمینه همیشه عکس را روشن می کند،اما شما تا حدودی در خصوص کنترل بر روی آثاری که این روش بر روی عکس می گذارد محدودیت دارید.اگر عکستان با استفاده از این روش بسیار روشن شده شما می توانید میزان شفافیت لایه به وجود آمده با استفاده از این روش را پایین بیاورید تا به ترکیب دلخواه خود دست یابید.
اگر مایل هستید کنترل بیشتری بر روی نواحی تاریک تصویر داشته باشید،بهتر است از این روش استفاده کنید.برای این منظور به سراغ دستورات سطوح نور بروید.شیوه کار به این ترتیب است:تکثیر لایه،کلیک بر روی گزینه Image از منوی بالایی نرم افزار،رفتن به Adjustments و انتخاب Levels. در پنجره کنترلی که باز می شود شما یک نمودار هیستوگرام را مشاهده خواهید کرد که توزیع نور را در تصویر شما نمایش می دهد.با حرکت دادن لغزنده سمت راستی که زیر نمودار قرار دارد به سمت چپ باعث خواهد شد تا قسمتهای تاریکتر در تصویر روشن شوند.البته استفاده های بسیار دیگری از Levels می شود اما برای منظور ما دانستن همین مقدار از آن کافی به نظر می رسد.
آموزش ویرایش تصاویر در نرم افزار فتوشاپ

روش استفاده از سایه/روشن(Shadow/Highlight)

تمامی روشهایی که تا حالا ذکر شد اثر یکسانی بر روی روشنتر کردن تصویر شما دارند اما بسته به عکس شما یکی بهتر از بقیه عمل می کند. روش اخیر استفاده از کنترل های سایه روشن(Shadow/Highlight controls) است.این روش به خصوص برای تصاویری مناسب است که قسمتی از تصویر بسیار تاریک یا بسیار روشن شده است.
ادیت کردن
این کارها را انجام دهید:>Adjustments>Shadow/Highlights کلیک بر روی تصویر.تنظیمات پیش فرض مقدار %۵۰ خواهد بود.فتوشاپ عکس شما را بسیار تاریک فرض می کند بنابراین مقدار پیش فرض را به سمت روشن درنظر می گیرد.اما اگر این فرض باعث روشن شدن بیش از حد عکس شما شد،به سادگی با حرکت دادن لغزنده سایه ها به سمت چپ یا راست ویرایش دلخواه خود را بدست می آورید.و صدالبته با لغزنده روشن در صورتی که عکس شما از ابتدا بسیار نوردهی شده باشد می توان عکس را ویرایش کرد.
ادیت در فتوشاپ

روش استفاده از ابزار Brightness/Contras

یکی از روش های کمتر مفید،البته به نظر نویسنده، استفاده از کنترل های Brightness/Contras می باشد.به این ترتیب که >Adjustments>Brightness/Contrast کلیک بر روی تصویر. این روش خصوصا بر روی کل عکس شما ،و نه فقط نواحی تاریک ،تاثیر می گذارد.اما به هرحال این ابزار در ویرایشهای CS3 و CS4 فتوشاپ بهبود پیدا کرده است.بنابراین ممکن است برای بعضی تصاویر تاریک مفید واقع شود.می توانید امتحان کنید!
تغییر در تصویر
مسلما شما دوست ندارید همیشه به فتوشاپ یا هر نرم افزار ویرایش عکس دیگر به عنوان برطرف کننده همیشگی مشکلات عکس خود متکی باشید. اما گاهی اوقات برای دوربین تنظیم صحیح مقدار نوردهی به خصوص در حالت عکاسی متوالی یا درمحیطی که نورهای با شدت کم و زیاد امیخته به هم وجود دارند سخت است و عکس دچار نوعی عدم بالانس در نور زمینه یا به عبارتی تاریک روشنی می گردد. در این مواقع است که نرم افزارهایی چون فتوشاپ به کمک ما می آیند.
همچنین اگر درباره از دست دادن جزئیات موضوع مورد عکاسی بر اثر تنظیمات نوردهی دستی دوربین خود نگرانید،بهتر است در حالت خام(RAW mode) عکاسی کرده که به شما این امکان را می دهد که در هنگام ویرایش این گونه عکسها کنترل بیشتری بر روی تنظیمات نوردهی داشته باشید تا بتوانید وضوح دلخواه خود را در تصاویر ثبت شده به همراه داشته باشید.
منبع : گویا آی تی-/ف
1420 بازدید